Första uppgiften

Vilka delar ur läroplanens första del vill vi skapa ett arbetsområde eller arbetsuppgift kring?

– Att sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.

– Att sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter

– Att barnen får möjlighet att utveckla sitt språk och kommunikation

– Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer bild, sång och multimedia.

Hur tar vi reda på barnens förkunskaper (T ex vad kan de redan, vad vet de, vad vill de veta/lära sig mer om utifrån deras visade intressen?) och vad kan de ha för inflytande över planeringen i arbetsområdet?

-Vi får prata med barnen om ipadens funktioner och då får vi lärdom om vad barnen kan.

Vilka av målen och riktlinjerna är aktuella i arbetsområdet?

– Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.

– Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik. 

– Utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar för likväl andra kompisar men även andra ting. 

Vilka innehåll behöver arbetsområdet för att barnen ska kunna utvecklas i riktning mot de valda övergripande målen?

– Vi kommer att arbeta med iPads och olika appar för att arbeta med fotografier och filmer för att utvecklas i likväl språket som sammarbetsförmågan. 

– Vi kommer också arbeta med bokstavsljuden och bokstäver i olika appar i ipadsen.

– Vi kommer också att försöka få med mer skapande genom ipadens alla funktioner.

Hur kan vi konkretisera de utvalda målen i det aktuella arbetsområdet?

– Vi kommer arbeta med iPads och låta barnen arbeta i par och i grupp. När vi arbetar med fotografier och film tränar barnen upp sin språkliga förmåga. Barnen får också tillfälle att träna kommunikation med varandra. 

– Genom att få arbeta tillsammans med varandra med ipadsen tränar barnen både respekt och ansvar mot varandra och mot tingen som i detta fall är ipadsen.

Vilka arbetsformer stämmer överens med ”Mål och riktlinjer” Kan vi använda oss av i arbetsområdet?

– Träna att sammarbeta med varandra

– Träna att reflektera och ta ställning

– Turtagning

– Stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra

Kan vi inom ramen för arbetsområdet samverka med andra förskolor, förskoleklass, grundskola, träningsskola, fritidshem? Hur?

– Vi tänker att vi ska arbeta med de andra avdelningarna i vårt hus som tidigare har varit med i Lekmit. Sedan ska vi höra med förskoleklassen i Montessori spåret på skolan om de har iPads och om vi kan samverka mer tillsammans med dem genom användandet av ipadsen. 

Hur kan vi informera och samverka med föräldrar?

– Vi tänker att barnen under dagen ska få möjlighet att skicka saker som de gjort/bilder etc. via mejl. Vår första tanke var att starta ett instagram konto men den nya lagen gör att vi just nu inte får starta något konto. Men annars har vi varje dag kontinuerlig kontakt med alla föräldrar och informerar vad vi gör på dagarna. Vid hämtning om det finns möjlighet kan vi också visa foton/filmer från dagen. Vi har även skickat ut ett månadsbrev där vi skrivit att vi är med i detta projekt och vad det innebär.

Hur dokumenterar vi arbetet så att alla barn uppmärksammas? Film ska ingå som en del.

– Vi dokumenterar genom att filma och ta bilder. Genom fotografier och filmerna kan vi sedan reflektera, utvärdera och diskutera kring vad som händer på bilderna/filmerna och varför det blir som det blir. 

Hur kan vi använda dokumentationen för att reflektera, utmana oss själva och barnen vidare i temat, samt utvärdera arbetsområdet och vår verksamhet?

– Som vi skrivit här ovan så tänker vi att vi ska använda dokumentationen genom reflektion genom att diskutera, reflektera och utvärdera det som kommit fram på bilderna/filmerna.

Annonser

En reaktion på ”Första uppgiften

  1. Bra att återgå till denna uppgift/planering då och då för att stämma av – jobbar vi mot de målen vi valde ut osv.
    Ni skriver: -Vi får prata med barnen om ipadens funktioner och då får vi lärdom om vad barnen kan. Jag tänker att eftersom ni också ska jobba en del med film – vet inte riktigt hur, om det handlar om att lära barnen hur man filmar och/eller hur man skapar en film med något sorts innehåll så kan det vara relevant att prat om just filmer: Vilken är deras favoritfilm, varför är just den så bra, hur gör man en film, är allt man ser på film sant osv? Till att själv få skapa film på ett eller annat sätt.
    Bra jobbat!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s