Fotografering

Idag under vår handledning med Anki hade vi planerat att lära totalt fyra barn att fotografera med ipaden. De fyra barnen hade vi planerat att dela in i två olika par, barnen skulle inte överskugga varandra utan komplettera varandra och vara lika i ålder för att vi skulle kunna jämnföra hur de olika paren samspelar och kommunicerade med varandra. Det slutade med att det inte blev dessa förutbestämda paren. Totalt blev det fem olika barn som fick prova sig fram och fick hjälp utefter vilka färdigheter det barnet kunde sedan tidigare. De fem barnen som fick fotografera är i olika ålder från tre till sex år. 

Här nedan kommer några smakbitar på vad barnen fotograferat, men av hänsyn till att vi inte får lägga ut bilder på barnen, så har vi valt ut bilder där inte ansikten förekommer. Men vi bör tillägga att de flesta bilder som barnen tog var på sina kompisar, fröknar och andra människor. Efter mycket fotograferande började intresset för att fotografera grejer eller ställen. De kommunicerade mest genom fnitter, skratt och med en gnutta flams! 😀

Mål från lpfö 98 reviderad 16 som vi strävat mot:

”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild… detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik.”

”Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.”

”Utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp…”

”Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga”

Annonser

En reaktion på ”Fotografering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s