Uppgift 1 Munkberga förskola

 

Munkbergas uppstart av projektet!

Vi kommer att fortsätta att arbeta med vårat tema  ” VATTENLIV”  under vårterminen. Vi kommer att väva samman läsplattan och temat  på ett naturligt sätt.

Vi vill ge barnen och oss pedagoger ett nytt uttryckssätt genom att lära oss om IKT och media, på ett lustfyllt sätt. För att få nya erfarenheter och färdigheter.

Vilka delar ur läroplanens först del: Inom normer och värden är vårt mål för verksamheten Kommunikation och samarbete som vi inriktar oss på detta läsår. Utveckling och lärande   här är vårat mål: Att barnen får utveckla sin skapande förmåga och förmedla upplevelser, tankar i många uttrycksformer lek, bild, rörelse, sång, musik, dans, drama, språk och kommunikation, matematik, naturvetenskap och teknik.

Hur tar vi reda på barnens förkunskaper: Vi har frågat barnen vad de gör på sina plattor hemma, En tanke karta där barnen får berätta vad de vill utforska på plattan kanske kan vara till hjälp. Vi måste se till att introducera en mängd appar som vi ped. Både ser och är av deras intresse och våra mål för verksamheten. Vi ser att de som har storasyskon hemma har lite mer avancerade appar som tex mindcraft.

Vilka av målen/ riktlinjerna  är aktuella/ Vilket innehåll: Kommunikation och samarbete är något vi jobbar mycket med ,  där tänkte vi att genom olika appar ska kunna ge barnen fler uttrycksätt i tex. Green screen, puppet pals, face time m.m fast vi pedagoger har lite kunskap så vi vet inte riktigt vad det finns för utbud. Läslyftet är ju väldigt aktuellt också och här kan vi kanske också få lite hjälp . Enkel programering  och andra matematiska appar  som kan vara behjälplig.  Vi skulle vilja att ipaden blir ett naturligt inslag i verksamheten så att barnen får möjlighet att påverka sin situation på förskolan genom sina tankar och åsikter.

Hur kan vi konkretisera de utvalda målen i de aktuella arbetsområdenGenom att barnen själva får experimentera och dokumentera det vi gör i vårt tema så synliggör vi arbetsområdet ( temat) samtidigt som vi gör det konkret för barnen, ”barnen äger sin egen dokumentation” .

Vilka arbetsformer som stämmer överens med ”mål och riktlinjer” kan vi använda oss av i arbetsområdet?

Genom att  använda  läsplattan och göra tex film och bilder, göra dokumentation tillsammans med barnen så använder  vi ”mål och riktlinjer” – kommunikation och samarbete på ett naturligt sätt.

Samverkan: Man kanske kan face time med någon fsk. I närområdet och avsluta med att träffas personligen

Info. Till föräldrar: Viktigt att föräldrarna vet vad vi gör. Genom  instagram, mail, dokumentationsväggar på avd. kanske en vernisage där barnen vid terminens slut får visa upp vad de gjort.               

Dokumentera så alla barn uppmärksammas: Vi jobbar i mindre grupper där halva gruppen är inne/ ute och vise versa på eftermiddagen. Då har vi och barnen lättare för att komma till tals och synas. Här planerar pedagogerna vilken sammansättning av barn det blir under dagen och eftersom att vi skriver ett sorts schema varje vecka så ser vi att alla barnen är representerade. Dokumentations väggarna på fsk. Andväns flitigt. Vi hoppas barnen ska vara intresserad av att göra egna sagor i både Puppet Pals,  Imovie och Green screen.

Dokumentationen / reflektera:  Vi hoppas att i och med att vi alla börjar använda oss av plattan mer blir det barnen och vi som reflekterar tillsammans på ett helt annat sätt än idag och framförallt, att man som ped. kan lyssna när barnen tillsammans sitter och kollar igenom vad det gjort. Här kan det komma upp nya infallsvinklar för ped. att gå vidare med. Vi som pedagoger måste vara lite mer uppdaterade om vad vi kan erbjuda barnen för vidare utveckling.

Utvärdering : 1 gång varje vecka har vi ”morgon möte” om vad barnen har gjort, gillat och hur dom tycker att vi ska gå vidare. Verksamhetens utvärdering gör vi genom att skriva kontinuerligt i våran systematiska kvalitets arbete.

 

 

 

 

 

Advertisements

En reaktion på ”Uppgift 1 Munkberga förskola

  1. Det blir ett bra ”dokument” att gå tillbaka till när ni tittar på er verksamhet med kvalitetsglasögon.
    Ni skriver att ni ska använda en mängd olika appar. Här tänker jag: Vad är ni ute efter att göra? Och utifrån det sedan tänka in tekniken och vilka appar som kan vara lämpliga. Kul att ni verkligen vill utforska och lära er 🙂 Ett tips är dock att börja med några få appar som passar in utifrån det ni ska arbeta med tillsammans med barnen och lära er dem, så att ni inte hamnar i det s.k. appträsket.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s